De Zelfstandigencasus

Voorbeeld: ZZP-er en samenwerking met de klant
Een éénpersoons trainingsbureau vraagt naar het nut van algemene voorwaarden. Ze houdt eigenlijk niet van ‘kleine lettertjes’. De juridische coach stelt vragen over haar dienstverlening en werkproces. Ze vertelt over de pijnpunten tot nu toe: niet of te late betaling, discussies over annulering, het kopiëren van haar trainingsmaterialen.

Betere informatie vooraf, op de website en bij de aanmelding, kan helpen. Ook besluit ze voortaan betaling vóóraf te vragen. Algemene voorwaarden blijken voor deze trainer een handige aanvulling: het werkt als checklist die beide partijen bewust maakt van de verplichting die ze aangaan en de garanties die ze elkaar geven. In leesbare, klantvriendelijke taal, passend bij dit bedrijf.

Algemene voorwaarden op de website zetten is onvoldoende. Je moet er de klant duidelijk op wijzen en er akkoord op vragen. De juridische coach helpt om dat structureel in het werkproces in te bouwen.

Bij de eerste nieuwe klant merkt deze zzp-er hoe de zakelijke punten praktisch en positief ter sprake komen. Ze merkt ook dat dit extra vertrouwen wekt bij de opdrachtgever. Aandacht voor de zakelijke kant draagt bij aan een goede werkrelatie met je klant!

foto 24
foto 25
foto 26
foto 27
foto 28
foto 29