Gerda-2

20 januari 2015
Gehaktmolen

Voor de vierde keer binnen korte tijd word ik gebeld door iemand die op een bizarre manier in de tang zit. Ik snap dat karakters kunnen botsen en dat er in het werk felle meningsverschillen kunnen ontstaan. Ik snap ook dat leidinggevenden zichzelf klem voelen zitten. Of dat per ongeluk een totaal ongeschikt persoon op de verkeerde plek is beland. Kortom: ik begrijp dat er grote problemen kunnen ontstaan op de werkvloer. Dan komt het aan op gezond verstand en professionaliteit om de zaak in goede banen te leiden.

Maar hoe komt het toch dat aan de werkgeverskant soms niemand ingrijpt als de toestand uit de hand loopt? De organisatie heeft in principe de benodigde professionaliteit in huis, in de vorm van collega- of hogere managers, een directeur, HR-adviseur. Helaas: vier voorbeelden op een rijtje waar dat blijkbaar ontbreekt. Hogere manager steunt lagere manager in plaats van te kalmeren en/of te corrigeren. Interne politiek en ego’s?

Juridische coaching: medewerker behoeden voor de fouten die je onder grote druk en emotie gaat maken. Want dan beland je in de gehaktmolen van overspannen raken of verwijtbaar ontslag. Die schade werkt jaren door, en dat moeten we voorkomen. Drie van de vier zitten al ziek thuis. Advies van de bedrijfsarts aan werkgever en werknemer: mediation! Prima. Dat gaan we nu voorbereiden.

Terug naar het overzicht van de nieuwsberichten.

Foto-1
Foto-2
Foto-3
Foto-4
Foto-5
Foto-6